About Me

My photo
Melestarikan sebuah impian...blog ini merupakan satu wadah bagi diri saya untuk menggarap pelbagai genre penulisan dan juga menempatkan pelbagai koleksi warisan budaya melayu yang semakin pupus ditelan zaman..semoga kita dapat sama-sama berkongsi dan mendapat manfaatnya..

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Berwaspadalah...

Kelmarin semasa saya menjalankan tugas rutin bertugas di sekolah...seorang rakan  berbangsa tionghua meluahkan rasa kurang senangnya terhadap anak gadisnya yang bekerja di Kuala Lumpur. I geram ni..geram betul...kenapa? Habis semua kawasan rumah,isi rumah kereta i dia masukkan dalam blog dia...Memang marah sungguh teman seorang ni...Apa salahnya..mungkin anak cikgu  seronok dapat berkongsi-kongsi dengan kawan-kawan dia...saya meredakan suasana. Mana boleh...kalau ada yang berniat jahat mati i...semua maklumat rumah i ada dalam tu. Betul juga kan...

Rupa-rupanya anak gadis teman saya tu mempunyai pengikut yang ramai di blognya..sehingga saya agak terkejut apabila diberitahu dia mendapat bayaran atas populariti blognya...Mungkin tindakan anak gadis teman saya itu betul untuk menarik minat pengunjung, tetapi dari satu sudut mungkin ianya mendatangkan keburukan terutama dari segi keselamatan diri dan keluarganya..Saya yang sememangnya kurang ariff mengenai 'business' yang boleh dijana melalui blog hanya mampu menatap wajah teman saya tu dengan sebuah senyuman hambar sebagai tanda kita turut memahami situasi yang dihadapinya...

Apa yang boleh saya pelajari dari kes teman saya ini ialah saya harus mengingatkan pekara ini kepada anak gadis saya juga anak-anak didik saya . Walaupun saya ada juga memantau blog yang dibinanya dan tiada apa-apa yang membimbangkan, namun sebagai ibu bapa yang prihatin kita hendaklah sentiasa mengingatkan anak-anak kita agar berhati-hati apabila mengunakan kemudahan internet ini. Berwaspadalah kerana telah terlalu banyak terpapar di dada-dada akhbar mengenai penipuan yang berlaku di internet...Amat mengejutkan juga kerana mereka yang tertipu itu adalah di kalangan bijak pandai...

Semoga kita semua dijauhkan daripada perbuatan-perbuatan yang boleh mendatangkan kemudaratan kepada agama, diri, keluarga, bangsa dan negara...

0 comments: