About Me

My photo
Melestarikan sebuah impian...blog ini merupakan satu wadah bagi diri saya untuk menggarap pelbagai genre penulisan dan juga menempatkan pelbagai koleksi warisan budaya melayu yang semakin pupus ditelan zaman..semoga kita dapat sama-sama berkongsi dan mendapat manfaatnya..

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ketinggalan Maklumat

Pernahkah anda mendengar perumpamaan berbunyi " bagaikan janda baru bangun tidur". Semasa seorang rakan sekerja melafazkannya saya turut tergelak sama mendengarnya. Biasalah orang lelaki suka mencipta sesuatu yang mereka minat dijadikan topik perbualan...Mulanya saya fikir rakan tersebut sekadar mereka-reka untuk dibuat sebagai bahan lawak .Maklumlah adakalanya beban kerja membuat masing-masing berasa sedikit 'stress'.

Saya sendiri mengaku tidak pernah bertemu dengan perumpamaan sedemikian sepanjang terlibat dalam dunia pendidikan ini. Apabila rakan tadi mengatakan perumpamaan itu wujud dan ada di dalam kamus perumpamaan Melayu, saya agak terkejut...Nampaknya saya sedikit tertinggal dalam hal ini...Mungkin juga perumpamaan ini tidak termasuk di dalam sukatan makanya saya agak lambat menerima maklumat tersebut...

Sebagai pendidik saya selalu teruja apabila dihadapkan dengan maklumat-maklumat terkini yang seharusnya saya tahu. Saya mungkin boleh disifatkan sebagai seorang yang tidak mahu ketinggalan maklumat...jika orang lain tahu ,saya juga mesti tahu...Saya terus ke Pusat Sumber untuk melihat kebenaran yang disebut oleh rakan tadi. Memang benar sama sekali apa yang dikatakan oleh rakan tadi..perumpamaan itu memang ada..

Maksud perumpamaan tersebut ialah biasanya masyarakat sering mengatakan bahawa seorang janda suka berhias diri tidak mengira masa...sedangkan wanita yang bersuami sering mengabaikannya.Sebab itulah dikatakan bahawa wajah atau rupa paras seorang janda tetap menarik meskipun dia baru bangun tidur...Aha..dalam kepala saya hanya ada satu ayat yang tertera...pastinya yang mencipta perumpamaan ini kaum lelaki...memang mereka cekap untuk menafsir sesuatu jika ianya berkaitan dengan perempuan...Walaupun itu cuma andaian saya sahaja...

Tulisan ini sekadar maklumat dan bukan memperleceh mana-mana pihak...

0 comments: