About Me

My photo
Melestarikan sebuah impian...blog ini merupakan satu wadah bagi diri saya untuk menggarap pelbagai genre penulisan dan juga menempatkan pelbagai koleksi warisan budaya melayu yang semakin pupus ditelan zaman..semoga kita dapat sama-sama berkongsi dan mendapat manfaatnya..

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Melayan Kerenah

"Maya....", bisik Puan Umi seraya meminta saya ke bilik pejabatnya kelmarin. "Ada apa puan?", tanya saya sambil mengerut-ngerutkan dahi yang belum lagi ada tanda-tanda berkedut...hihi.."Farah nak tukarkan anak-anak dia ke sekolah lain minggu depan, dia kata guru kelas anak dia asyik denda dan marah anak dia", jelas Puan Umi pada saya. Farah lagi...getus hati kecil saya. Tak habis-habis lagi kisah dia ni rupanya... " Cuba awak selidik hal ini dengan guru kelas dan murid-murid dalam kelas tu...", Puan Umi memberi arahan yang pastinya harus saya lakukan dengan segera.

"Mala free ke lepas rehat nanti?..kalau free Kak Maya nak jumpa sekejap", tanya saya pada Cikgu Mala, guru kelas kepada Aslam yang hendak berpindah sekolah itu. "Saya tau sebab apa Kak Maya nak jumpa...mesti fasal ibu Aslamkan...", saya hanya mengangguk sambil tersenyum.

"Puan Umi minta Kak Maya tanya Mala apa kisah sebenarnya yang terjadi...Dia pun tak mahu dengar dari sebelah pihak sahaja, maklumlah kita semua sudah sedia maklum dengan ibu pelajar tersebut sebelum ini". "Apa yang Farah tu cerita pada guru besar?", tanya Mala agak serius. "Guru Besar ada bagitau pada Kak Maya tadi, dia kata Farah tu mengadu Cikgu Mala asyik denda dan marah anak dia selalu", jelas saya.

"Siapa yang tak marah Kak Maya, dahlah anak dia tu selalu tak hadir ke sekolah...kerja sekolah asyik tak siap, buku selalu tak bawa..hilanglah..lupalah..ada sahaja alasan budak tu, tak adil dengan rakan-rakan dia kalau saya biarkan saja tanpa sebarang dendaan", bersungguh Cikgu Mala menerangkan perkara sebenar yang terjadi. Murid lain pun saya buat begitu jika melakukan kesalahan.Tak ada pula ibubapa yang datang komplen. Kenapa pula saya tak boleh ambil tindakan yang sama pada anak dia? atau dia nak kita biarkan saja anak dia?", Cikgu Mala melepaskan geramnya. "Biarlah dia nak pindahkan anaknya tu...saya lagi suka. Kita bersungguh-sungguh mahu ajar anak dia...dia pula tuduh bukan-bukan dan tambah-tambah cerita. Saya betul-betul geram ni Kak Maya", sambung Cikgu Mala agak kesal."Sabar Mala...", pujuk saya untuk menenangkannya.

"Begitulah kisahnya Puan Umi...", saya menjelaskan maklumat sebenar yang diperolehi dari Cikgu Mala. "Ermm..saya pun ada dapat maklumat dari guru-guru subjek yang lain dan ceritanya pun lebih kurang sama", jelas Puan Umi. " Kalau begitu nanti saya minta kerani uruskan permohonan pindah sekolah ni dengan segera. tak guna kita tahan pun kalau banyak sangat masalah yang timbul nanti. Sebelum terjadi apa-apa yang lebih besar, biarlah dia pindahkan anak-anaknya..mana tahu di sekolah baru nanti semuanya berubah jadi lebih baik", Puan Umi tersenyum penuh makna. Saya turut tersenyum sambil berlalu pergi...

0 comments: