About Me

My photo
Melestarikan sebuah impian...blog ini merupakan satu wadah bagi diri saya untuk menggarap pelbagai genre penulisan dan juga menempatkan pelbagai koleksi warisan budaya melayu yang semakin pupus ditelan zaman..semoga kita dapat sama-sama berkongsi dan mendapat manfaatnya..

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sedangkan Lidah Lagi Tergigit...

"Kak Maya telefon...", jerit Zarina kerani sekolah dari pintu pejabat. "Saya berlari-lari anak untuk cepat ke sana. "Mak aii  ada latihan marathon ke Maya?", sempat juga Zura dari bilik guru menegur." Assalamualaikum...siapa di sana?, saya bertanya untuk memastikan masih ada pemanggil di hujung talian sana. "Waalaikumsalam...akak ke tu?, soal pemanggil tersebut. Saya tidak dapat mengecam suara siapa yang membuat panggilan itu. " Ya, Kak Maya bercakap...Siapa tu?, soal saya pula. "Ida ni kak...kenapa akak tak angkat panggilan di handset akak tadi?, tanyanya lagi.

"Ooh, Ida ke tadi, maaflah Kak Maya ada kelas tadi..lagipun akak tak nampak pun nama Ida tertera di situ. Ida dah tukar nombor ke?. "Apa kata Ida call akak semula nanti...boleh kita berbual panjang..", saya mencadangkan."Okey kak", jawabnya ringkas lalu memutuskan talian. Saya pun kurang selesa untuk menggunakan telefon di pejabat. Selain ianya untuk urusan rasmi, persekitarannya juga agak tidak sesuai untuk bersembang.

Petang itu saya dan Ida atau nama sebenarnya Rafida membuat temu janji di Mc D setelah dia beriya-iya ingin berjumpa dengan saya. Sebenarnya Ida baru berpindah ke sekolah lain pada pertengahan tahun lalu atas arahan kenaikan pangkat sebagai Guru Koku. Sambil menyicip kentang goreng kami terus berbual dari satu topik ke topik yang lain.

"Kak...akak tau ke kisah Haris?", tiba-tiba Ida bertanya dengan muka agak serius. "Kisah apa pulak tu Ida..?", tanya saya. Setahu saya kebelakangan ini memang Haris sedang mengalami masalah dalam rumahtangganya. Namun saya tidaklah mengambil tahu  sangat perkara tersebut jika tuan punya badan tidak bercerita. Lagipun hal-hal pergolakan rumahtangga perlu diceritakan pada orang yang betul agar ianya tidak semakin merumitkan keadaan.

"Akak tau tak, Haris dah sampai nekad nak menceraikan isterinya minggu lepas", sambungnya lagi dengan bersungguh-sungguh. Rafida sememangnya teman paling rapat dengan saya kerana kami sama-sama ditempatkan di sekolah ini pada tahun yang sama. Sebab itu apa saja yang diketahuinya akan disampaikan kepada saya atas dasar percaya, meskipun hal tersebut sepatutnya dirahsiakan dari sesiapa. "Bila Haris jumpa Ida?", tanya saya . "Masa mesyuarat di PKG minggu lepas kak...macam-macam dia cerita kat Ida", jelasnya. "Tapi akak janji ya jangan cerita dengan sesiapa pun...ini rahsia antara Ida dengan akak je", pintanya sungguh-sungguh. Saya hanya tergelak...dan Ida faham sangat apabila saya gelakkan ayat yang sering dilafazkannya itu. Biasanya dia sendiri yang akan membocorkan rahsia yang dikatakan rahsia antara saya dengannya itu.

Saya tidaklah terkejut dengan apa yang Ida sampaikan itu. Sememangnya sejak dari awal tahun lagi saya melihat Cikgu Haris agak berubah sikap dari kebiasaan. Jika dulu dia ceria dan senang bergaul dengan rakan-rakan setugas., berbeza dengan keadaanya sekarang yang kelihatan sugul dan jarang menyapa teman-teman.Di kalangan teman-teman sekerja, Cikgu Haris dilihat sebagai lelaki yang sempurna untuk seorang wanita. Selain segak, dia juga ringan tulang dan bertanggungjawab. Jarang sekali dia bercerita atau memburukkan isterinya, yang ada hanyalah pujian. Sehingga ada di kalangan teman-teman yang agak meluat dan kasihan kerana mereka kenal siapa isteri Haris itu. "Ego melampaulah isteri Cikgu Haris tu Kak Maya. Taklah cantik mana...cantik lagi Kak Maya  Ida ni...", terkekeh-kekeh dia tergelak. "Aii...puji ada makna ni...nak Kak Maya belanja makanlah ni ya...", saya turut tersenyum melihat gelagatnya yang adakalanya agak keanak-anakan.

"Ida tu ambillah iktibar...Berdosa besar tau curang dengan suami ni, tak cium bau syurga kita. Kak Maya tau abang Z  tu baik sangat kat Ida. Jangan ambil kesempatan atas kebaikan suami kita. Bersyukur kerana dikurniakan suami yang baik...", saya sengaja ingin melihat reaksinya. "Baiklah Ustazah Maya...Ida akan jaga abang Z dengan baik", gelaknya makin kuat. "Haa...tu perli akak la tu...", cebik saya. Akhirnya kami sama-sama tersenyum..."Kak Maya dah lapar ni...Ida ajak ni sebab nak belanja Kak Maya makan kan? Kak Maya nak order macam-macam tau...", saya sengaja mengusiknya. "Boleh....., tapi kalau Kak Maya yang bayar lagi berselera Ida makan...lagipun badan Ida nikan kurus kering je", dia tergelak besar dengan kata-katanya sendiri. "Tak taulah macam mana Ida nak turunkan berat badan ni. Ada tak ubat kurus yang Ida tak perlu tahan makan kak?",saya hanya tersenyum melihat telatahnya yang sering membuat saya tak kering gusi ketawa. Teman-teman sepertinya adakalanya boleh meredakan tekanan di tempat kerja. Namun biarlah berpada-pada...

"Hal Haris tu janganlah kita perbesarkan ya Ida...memang bagus mengambil berat hal teman-teman tapi berpada-pada agar ianya tidak semakin memburukkan keadaan. Hal rumahtangga ni hanya kita yang faham...seeloknya semua itu kita yang tangani tanpa campur tangan orang lain. Bagi Kak Maya itulah yang sebaiknya," saya melontarkan kata-kata itu dengan penuh maksud yang tersirat. Hanya saya yang memahaminya... Ida menganggukkan kepalanya. "Betul kata Kak maya tu, Ida nak insaflah kak. Tak maulah ambil tahu lagi fasal ni. Tak fasal-fasal nanti mereka tu dah berbahagia semula...kita pulak yang tambah dosa...betul tak Kak Maya?,soalnya...walaupun dia sendiri tahu apa jawapan saya.

Sedangkan lidah lagi tergigit...inikan pula suami isteri. Lirik nyanyian P.Ramlee terngiang-ngiang di telinga saya. Perceraian adalah jalan terakhir...

2 comments:

iwansky82 said...

isi blognya enak di baca teh
jadi ga da rasa bosan buat membaca setiap article yang te teh buat
salam kenal saya baru belajar ngeblog
visit my blog too
http://iwansky82.blogspot.com

Maya said...

terima kasih..saya juga baru belajar..