About Me

My photo
Melestarikan sebuah impian...blog ini merupakan satu wadah bagi diri saya untuk menggarap pelbagai genre penulisan dan juga menempatkan pelbagai koleksi warisan budaya melayu yang semakin pupus ditelan zaman..semoga kita dapat sama-sama berkongsi dan mendapat manfaatnya..

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kenangan Bersyair...

Setiap kali saya mengajar topik yang bertemakan puisi iaitu syair, setiap kali itu jugalah saya akan terkenang kembali sebuah buku syair lama yang menjadi koleksi bacaan almarhum ayah saya. Semasa saya kecil, ayah sering membacakan syair tersebut kepada saya. Walaupun suara ayah saya tidaklah sebegitu merdu seperi suara Jamal Abdillah..namun cerita yang terkandung dalam bait-bait syair tersebut amat saya suka. Apabila saya sudah boleh membaca, saya sentiasa mengulang-ulang syair tersebut sehingga ada waktunya kakak-kakak mentertawakan saya kerana lenggok syair saya yang ke laut... kata anak-anak sekarang.

Mulai saat saya dapat menguasai syair tersebut, hanya itulah satu-satunya syair yang akan saya sampaikan apabila ada pertandingan di sekolah. Alhamdulillah,keputusan juri biasanya memihak kepada saya...Syair itu mudah dan sesuai untuk pelajar-pelajar sekolah rendah. Selama saya mengajar pun saya sering menjadikan syair tersebut sebagai contoh.

Berikut antara bait-bait yang terdapat dalam syair tersebut:-

Ada kononya suatu masa,
Semua binatang boleh berbahasa,
Baik di hutan atau di desa,
Berlainan puak atau sebangsa...

Tersebutlah kisah suatu hari,
Seekor arnab berlari-lari,
Mencari makan ke sana ke mari,
Untuk ke perluan diri sendiri...

Tibalah ia di sebuah padang,
Seekor kura-kura dia terpandang,
Badannya bulat seperti gendang,
Sedang merangkak menuju ke ladang...

Kepada kura-kura arnab berkata,
Aduhai kura-kura binatang leta,
Mengapa merayap seperti sebuta,
Memalukan kaum kita semata...

Wahai arnab yang bongkak sombong,
Mengapa bercakap tinggi melambung,
Kalau berani mari bersabung,
Siapakalah dialah tanggung....

Itulah sebahagian daripada syair tersebut. Mudah difahami dan mengandungi banyak pengajaran di dalamnya.

0 comments: