About Me

My photo
Melestarikan sebuah impian...blog ini merupakan satu wadah bagi diri saya untuk menggarap pelbagai genre penulisan dan juga menempatkan pelbagai koleksi warisan budaya melayu yang semakin pupus ditelan zaman..semoga kita dapat sama-sama berkongsi dan mendapat manfaatnya..

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Angklung

Pengenalan
Batang-batang buluh yang tidak sama ukuran, setiap satu mempunyai pic tertentu. Batang?batang buluh ini terbuka pada satu hujung dan tertutup dengan bukunya pada satu hujong lain. 2 - 3 batang dipasang pada satu bingkai khas yang membolehkannya bergerak bila bingkai ini digoncang.
Fungsi
Digunakan untuk muzik berkumpulan untuk mengiringi tarian seperti kuda kepang di Johor.
Cara Bermain
Bingkai dipegang dengan kedua-dua belah tangan dan digoncang untuk mengeluarkan bunyi.
Lain-lain Gambar

Dalam persembahan Kuda Kepang, lazimnya tiga ataupun empat buah Angklung digunakan untuk memainkan mode rithme sebagai pelengkap kepada fizikal lagunya yang disertai bersama alat-alat lain dari disiplin Gamelan. Tradisi kesenian muzik Angklung yang berkembang di Malaysia sekarang ini adalah berasal dari Tanah Jawa, Indonesia. Manakala tradisi Angklung di Jawa adalah merupakan satu ekstensi daripada alat 'Bongkel' yang mula wujud di Banyumas, Indonesia sejak beratus tahun lamanya.

0 comments: