"Maya...saya nak minta tolong sikit ni..", guru besar yang saya panggil Puan tiba-tiba bersuara dari arah belakang ketika saya sedang menuju ke Pusat Sumber."Ada apa Puan?", saya memandang wajahnya yang kelihatan agak serius pagi itu. "Tolong bincangkan dalam jawatankuasa dan buat teguran pada pihak kantin...saya tak puas hati hari ini apabila memantau makanan yang dijual", Puan memberi penjelasan masih lagi dalam nada yang agak kesal.
"Sudahlah tidak mengikut syarat, bila saya tegur banyak pula alasan yang diberikan. Memang saya marah", luah Puan lagi. "Hari ini mood saya memang marah. Sudahlah di bank tadi saya geram kerana banyak sangat prosedur untuk keluarkan duit yang disumbangkan kepada sekolah", sambungnya lagi sambil tergelak kecil. Mungkin dia cuba meredakan ketegangan dalam dirinya...Saya hanya memandang wajah Puan sambil tersenyum..."Apa yang Puan marah sangat dengan pihak kantin tu", saya meminta sedikit pencerahan agar dapat mengambil tindakan sewajarnya selepas ini. Mungkin saya terlepas pandang perkara ini...
"Saya tegur pasal penjualan loli pop pada murid-murid. Saya beri arahan agar selepas habis stok yang ada jangan jual lagi benda tu. Tau apa Kak Intan tu jawab...? "Kalau saya tak jual, budak-budak ni tetap akan beli di kedai luar pagar tu. Kan lebih baik mereka beli di kantin...", Kak Intan pengusaha kantin mempertahankan tindakannya."Saya jawablah dalam nada marah...pedulilah kalau mereka beli di luar dari kawasan sekolah. Saya hanya ingin ingatkan makanan seperti gula-gula dan loli pop ini tidak boleh dijual di kantin sekolah". Kita mesti mengutamakan kesihatan murid dan jual makanan yang menyihatkan...itu arahan kementerian bukan dari saya..". Begitu bersungguh-sungguh Puan menerangkan kepada saya apa yang berlaku sehingga menyebabkan dia agak marah pagi itu.
"Sebenarnya saya dah tegur perkara ini minggu lepas lagi Puan. Saya ingat dia dah hentikan penjualan tu sebab dia mengiakan kata-kata saya minggu lepas. Tak sangka pula masalah ini masih berlarutan...Tak mengapalah Puan, saya akan cuba selesaikan masalah ini secepat mungkin", jawab saya. Puan mengangguk seraya berlalu pergi....Saya pula yang termangu-mangu memikirkan perkara tersebut. Masalah lagi...
"Saya tak puas hati kenapa anak saya tak dapat pinjaman buku Pendidikan Moral. Anak saya kena marah dengan guru yang mengajar sebab tidak ada buku itu", terdengar satu suara menyatakan ketidakpuas hatiannya dari arah bilik guru. Apa lagi ni...masalah yang tadi pun saya belum dapat selesaikan..."Ada apa Ju?",tanya saya pada Juliana guru SPBT atau guru yang menguruskan buku teks pelajar. "Saya tak puas hati sebab sekolah ini pilih kasih, perkauman!". Saya banyak kerja nak buat...siapa nak bayar gaji saya kalau tak pergi kerja.Kenapa sekolah bikin saya susah!". Penjaga murid itu menunjukkan rasa kurang senangnya dengan bahasa yang agak kasar dan keterlaluan. "Encik boleh cakap baik-baik tak?. Perkara ini kita boleh bawa berbincang...jangan cakap sebarangan tanpa usul periksa", saya sedikit geram dengan ayat yang dihamburkan oleh penjaga tersebut.
Setelah mendengar penjelasan dari pihak yang menguruskan pinjaman buku teks, saya cuba menerangkan dengan bahasa yang mudah difahami oleh penjaga murid tersebut. "Encik...bukan anak encik seorang yang belum dapat buku itu. Ramai lagi yang belum dapat sebab stok buku tak cukup. Kami akan beri bila stok baru sampai nanti. Di sekolah tidak ada sikap pilih kasih atau perkauman jadi saya harap encik tolong berhati-hati bila bercakap. Lagipun yang mengikuti kelas pendidikan moral bukan murid melayu..kenapa encik nak jadikan hal ini isu perkauman pula? Mungkin anak encik tak faham,maklumlah baru tahun satu. Nanti saya akan jelaskan pada guru yang mengajar dia. Saya janji bila sampai buku tu,anak encik pasti dapat". Saya menjelaskan dengan panjang lebar tanpa memberi kesempatan penjaga itu bercakap.
Penjaga itu terdiam...mungkin dia sedar dan akur dengan penjelasan saya. Atau mungkin dia mendapat maklumat yang salah dari anaknya sebelum ini. "Oh, macam itu ke cikgu? Cikgu jangan lupa bagi anak saya buku itu nanti. Saya orang susah. Mintak tolonglah cikgu... ". Saya hanya mengangguk tanda setuju...Selesai satu masalah...penat bila berurusan dengan penjaga yang suka "komplen" tanpa usul periksa terlebih dahulu. Seperti 'scene' melodi di TV3...main terjah je...
Apa jua masalah anak-anak kita di sekolah sebenarnya boleh dibawa berbincang dengan pihak pentadbiran. Tiada masalah yang tidak boleh diselesaikan jika kita saling bertolak ansur dan memahami. Tidak rugi saling hormat-menghormati sesama kita.Kitakan 1 Malaysia...
Masalah Datang Lagi...
Posted by Maya at Friday, March 04, 2011
Labels: DI CELAH-CELAH KEHIDUPAN
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment