About Me

My photo
Melestarikan sebuah impian...blog ini merupakan satu wadah bagi diri saya untuk menggarap pelbagai genre penulisan dan juga menempatkan pelbagai koleksi warisan budaya melayu yang semakin pupus ditelan zaman..semoga kita dapat sama-sama berkongsi dan mendapat manfaatnya..

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Terungkaikah?

"Termenung jauh nampaknya Lia?", saya menegur Cikgu Lia yang sedang melayan perasaan di Pusat Sumber Sekolah (PSS) awal pagi itu. "Sesekali melayan perasaan ni seronok juga Kak Maya", Lia menjawab spontan. Mungkin dia sedikit terkejut...."Aha...memang seronok sesekali layan jiwang ni...", saya menambah. Saya terus mencapai akhbar hari itu. Sambil mata melilau mencari sesuatu yang menarik untuk di baca, tiba-tiba Lia bersuara, "Susah kalau orang tak faham nikan Kak Maya?",terpacul kata-kata tersebut dari bibirnya yang mungil.

"Lain je bunyi tu...Lia ada masalah ke?", cepat saya bertanya. "Nak kata masalah macam bukan...nak kata bukan tapi macam masalah...entahlah Kak Maya, mungkin Lia yang terlalu memikirkannya", Lia melepaskan sedikit keluhan. "Kalau Lia nak berkongsi dengan Kak Maya pun apa salahnya, Kak Maya sedia mendengar...", saya memandang tepat ke arah wajah gadis yang berusia dua puluhan itu. Dia cuma tersenyum...pahit...tawar...atau kelat senyuman itu hanya dia yang lebih tahu.

"Kak Maya taukan saya duduk berkongsi dengan kawan dari sekolah seberang jalan tu...". Saya mengangguk. Memang saya sering melihat mereka datang dan balik bersama. Berkongsi kenderaan, maklumlah mereka guru-guru yang baru 3 bulan ditempatkan di sini. Mungkin belum mampu memiliki kenderaan sendiri buat masa ini... "Jadi apa masalahnya sekarang?, saya pula yang tidak sabar.

"Lia risaulah Kak Maya...kawan Lia tu selalu keluar rumah jumpa teman lelakinya. Lewat malam baru balik...kalau setakat hujung minggu tu tak apa lagi, ni hampir setiap hari kak". Luah Lia dengan nada kesal. "Lia pun dah terdengar suara-suara kurang senang jiran sekeliling...apa Lia nak jawab kalau mereka bertanya nanti".Sambung Lia lagi. "Hati Lia dah tak seronok sekarang...asyik memikirkan perkara ini je", tambahnya lagi. Saya menatap wajah polos gadis itu penuh simpati. Benarlah katanya tadi, masalah orang tapi dah jadi masalah dirinya sekarang.

"Memang patut pun Lia risaukan hal ini. Kita hidup bermasyarakat tidak boleh mementingkan diri sendiri. Sesuatu yang tidak elok dan bertentangan dengan norma masyarakat dan hukum agama sememangnya perlu ditegah dan dijauhi. Cuma bagaimana cara kita menyampaikan perasaan kurang senang kita tu harus kita fikirkan...Jangan sampai ada rasa dendam di hati atas perbuatan kita itu". Saya cuba memberikan sedikit pendapat mengenai permasalahan yang dihadapi Lia itu. "Ya kak...Lia faham tu. Itulah sebabnya Lia tak berani nak menegur sehingga sekarang...Lia buntu kak". Lia seakan meminta saya memberikan jalan penyelesaian agar dia tidak terus dibebani dengan masalah tersebut.

"Lia ada terfikir nak pindah ke rumah sewa lain tak?",tiba-tiba terkeluar pertanyaan itu dari mulut saya. "Ada juga kak...tapi Lia tak sampai hati nak beritahu kawan Lia tu". Baik sungguh hati budi gadis bernama Lia ini. masih lagi mempunyai rasa belas ihsan yang tinggi meskipun rakannya itu telah menjerat dirinya dengan masalah yang dia bawa. Nasib baiklah saya tak punya adik atau anak teruna..kalau tak memang elok sangat dijodohkan dengan gadis sebaik ini. Masih tebal dengan sikap dan sifat gadis timur yang begitu tertib dan sopan.

"Kak Maya nak beri pendapat sekarang mungkin agak tergesa-gesa. Apa kata selepas tamat persekolahan nanti kita sambung dan bincang hal ni lagi...Kak Maya pun ada kelas sebentar lagi. InsyaAllah ada jalan penyelesaiannya. Lia bawa bertenang ya...Tugas harus diutamakan. Anak-anak murid di kelas tu amanah kita. "Terima kasih Kak Maya. Lega sedikit rasanya bila Lia dapat luahkan hal ini. Lia pun ada kelas ni.Kita jumpa nanti ya Kak Maya". Kali ini saya melihat senyuman yang dilemparkan pada saya benar-benar ikhlas dan manis dipandang. Kami beredar dari PSS menuju ke kelas masing-masing dengan penuh harapan...

0 comments: