About Me

My photo
Melestarikan sebuah impian...blog ini merupakan satu wadah bagi diri saya untuk menggarap pelbagai genre penulisan dan juga menempatkan pelbagai koleksi warisan budaya melayu yang semakin pupus ditelan zaman..semoga kita dapat sama-sama berkongsi dan mendapat manfaatnya..

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Berkorban Masa

Cuti sekolah datang lagi...dan seperti kebiasaannya Maya menerima banyak undangan majlis perkahwinan sama ada di sini atau di kampung Maya di Johor sana. Apakan daya..hanya ucapan tahniah yang dapat Maya titipkan melalui telefon pada mereka yang sudi menjemput. Kekangan masa yang begitu terhad, tidak mengizinkan Maya untuk memenuhi semua undangan.

Hujung minggu lepas Maya berkesempatan balik ke kampung Maya di Muar sana untuk menghadiri majlis pertunangan anak saudara perempuan Maya. Alhamdulillah dapatlah Maya berjumpa dengan sanak saudara Maya untuk melepas rindu..Maya juga amat bersyukur bila melihat adik Maya yang sakit (seperti yang Maya pernah tulis di sini) semakin sihat sekarang. Hanya nasihat dan pesanan yang dapat Maya berikan agar dia sentiasa menjaga kesihatannya..

Anak saudara Maya dipinang oleh anak teruna dari Selangor..kawan sama belajar di universiti katanya. barang hantaran antara dua negeri ini tidaklah banyak berbeza..ada persalinan lengkap dan ada juga kuih muih sebagai pemanis. Pada asalnya hanya 7 dulang berbalas 9, tetapi akhirnya bilangan itu bertambah menjadi 17 belas dulang bila saudara mara masing-masing menghadiahkan "sesuatu"..Untuk tidak mengecilkan hati pemberi..maka "sesuatu" itu terpaksalah diberikan juga kepada pihak lelaki..untung besarlah pihak sana ya :). Rezeki..

Apa yang menarik pada majlis tersebut, turut diberikan satu hantaran khas untuk si kakak yang belum lagi berpunya..sepersalinan baju dan juga sebentuk cincin. "Wah, untunglah angah ya..", saya saja mengusik anak buah saya..kakak kepada si adik yang bertunang. Angah cuma tersenyum... "Mak Lang tak ada calon ke untuk Angah?", dengan selamba dia menyoal saya pula. "Kalau Angah tak memilih..Mak Lang ada banyak calon ni..nanti Mak Lang bagi album gambar calon-calon tu", berderai gelak ketawa petang itu setelah majlis selesai. Rasa pantas sungguh masa berlalu...anak-anak buah semuanya semakin menginjak dewasa sekarang.

Walau bagaimanapun Maya tidak dapat lama berada di sana kerana anak pula sibuk dengan kelas 'tuisyen'nya. Nampaknya tahun ini Maya terpaksa melupakan rancangan untuk bercuti ke mana-mana sehinggalah anak selesai menghadapi PMRnya. Bagi Maya, meskipun bertugas sebagai pendidik namun masih memerlukan kelas 'tuisyen' ini untuk membantu anak memantapkan pemahamannya. Bukan untuk memperkecil atau menidakkan kemampuan guru-guru di sekolah menengah anak Maya tu, cuma bagi Maya hanya kelas 'tuisyen' itulah masa untuk anak Maya mengulangkaji pelajarannya secara teratur. Bimbang juga jika di rumah dia tidak fokus dan mengulangkaji..maklumlah kadang-kadang rancangan K-Pop yang diminatinya itu lebih kuat tarikannya untuk ditonton di televisyen.

Sama-samalah kita menjadi pendorong dan sentiasa meluangkan masa dengan anak-anak agar mereka sentiasa berada di landasan yang betul untuk mengharungi kehidupan mendatang yang penuh pancaroba ini. InsyaAllah..


0 comments: