About Me

My photo
Melestarikan sebuah impian...blog ini merupakan satu wadah bagi diri saya untuk menggarap pelbagai genre penulisan dan juga menempatkan pelbagai koleksi warisan budaya melayu yang semakin pupus ditelan zaman..semoga kita dapat sama-sama berkongsi dan mendapat manfaatnya..

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bubur Chacha

Bila ternampak gambar bubur chacha (caca? cacar?) teringin pula Maya nak makan. Jangan terfikir Maya mengidam pula ya.. Rasanya cukup lama Maya tidak membuat manisan bubur caca . Teringat pula semasa Maya di bangku sekolah dulu, ketika berada di 'form 1 atau 2' dulu. Inilah bubur yang pertama Maya belajar membuatnya. Masih Maya ingat lagi nama guru tersebut..Miss Quek yang berbangsa cina. Tepung yang berwarna-warni tu kami kena buat sendiri. Kami menguli dan memotong kemudian menjemurnya. Minggu berikutnya barulah kami memasak bubur caca tersebut.

Miss Quek ini boleh tahan garangnya ketika mengajar kami memasak..namun berkat kesabarannya mengajar kami yang keras tangan inilah, kami boleh menjadi tukang masak yang baik untuk keluarga hari ini. Terima kasih cikgu..

Ini contoh resipi bubur caca yang Maya ambil di internet. Lebih enak jika kita campurkan ubi keledek yang dipotong kecil ke dalam bubur caca tersebut.


Bahan-bahan ( 4 orang makan )

  • 2 cawan bubur chacha
  • 500 ml santan
  • 1 cawan gula pasir
  • 2 helai daun pandan

Cara-cara

  1. basuh bubur cacar/chacha sehingga bersih dan direbus sehingga empuk
  2. panaskan santan dengan api yang sederhana agar santan tidak pecah minyak
  3. masukkan bubur cacar/chacha yang sudah empuk, gula dan daun pandan (simpulkan daun pandan terlebih dahulu) ~ sukatan santan dan gula boleh ditambah atau dikurang mengikut selera anda ~
  4. masak bubur cacar/chacha sehingga pekat 
Selamat mencuba~

0 comments: