About Me

My photo
Melestarikan sebuah impian...blog ini merupakan satu wadah bagi diri saya untuk menggarap pelbagai genre penulisan dan juga menempatkan pelbagai koleksi warisan budaya melayu yang semakin pupus ditelan zaman..semoga kita dapat sama-sama berkongsi dan mendapat manfaatnya..

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mari Berpantun

Maya selalu ditanya oleh murid-murid di sekolah. "Cikgu Maya..apa Facebook cikgu..saya nak 'add' . Kawan-kawan juga begitu.." Engkau tak ada FB ( kata singkat untuk Facebook ) ke Maya? Kalau ada saya nak 'add'. Biasanya saya akan menggeleng dan kata, "cikgu tak pandai nak ber 'FB'.. Sebenarnya ketika laman sosial seperti 'facebook' menjadi medium yang popular, Maya juga tidak ketinggalan mendaftar sebagai ahli. Kalau orang lain menjadi ahli yang aktif tapi Maya pula ahli yang pasif. Tak ke mana pun akaun tu..terperap juga :-)

Hari ini entah bagaimana, terdetik di hati untuk mengisi laman blog Maya yang dah lama ditinggalkan dengan koleksi pantun. Maya terjumpa satu halaman pantun di FB tapi memerlukan akaun FB untuk menyertainya. Nasiblah Maya masih ingat 'password' dan akaun masih boleh diaktifkan. Alhamdulillah "Request' saya diterima. Agak menarik dan aktif juga aktiviti berpantun ahli-ahli di sana. Ketika saya mengajukan permintaan untuk memberikan idea pantun bertemakan sukan rakyat ( seorang kawan yang melatih pasukan pantun sekolah meminta bantuan Maya untuk mencipta pantun tema tersebut ), respon yang saya terima amat baik sekali.

Tak kenal maka tak cinta. Memang seronok bila dapat berbalas-balas pantun dengan mereka yang berminat dengaan warisan budaya bangsa ini. Inilah antara rangkap-rangkap pantun yang berjaya digarap oleh ahli-ahli di sana. Menarik dan dalam maksudnya.

sungguh tajam sibulu landak
jangan dipegang diwaktu malam
jika nakhodanya memaksa kehendak
alamat lancang kuning akan tenggelam

jika berjalan diwaktu malam
bawalah suluh untuk penerang
bila kapal mahu tenggelam
janji setia harus dipegang...

ikan talang ikan berlemak
hendak mengulai tidak berapi
kerbau bejalan sudah jinak
hendak menambat tidak bertali...

Walau bagaimanapun ada juga yang mencipta pantun tanpa mengikut hukum pantun yang sebenarnya. Pastinya kedengaran agak janggal bila di penghujung baris tidak senada..Sepatutnya pantun mestilah diakhiri dgn  A B A B . Contohnya A = nuri   B = lada  C = beri   D = dada ( ri da ri da ).

Pantun merupakan warisan peninggalan bangsa yang amat bernilai. Terserlah kelembutan dan betapa beradabnya bangsa melayu kita satu ketika dulu apabila sesuatu hajat atau keinginan disampaikan dengan berpantun. Amatlah dialu-alukan apabila pihak Kementerian Pendidikan mengambil inisiatif untuk menghidupkan kembali warisan budaya ini dengan mengadakan Pertandingan Pantun antara sekolah-sekolah sehingga ke peringkat kebangsaan.

Semoga generasi akan datang akan lebih menghargai khazanah warisan bangsa ini.

0 comments: