About Me

My photo
Melestarikan sebuah impian...blog ini merupakan satu wadah bagi diri saya untuk menggarap pelbagai genre penulisan dan juga menempatkan pelbagai koleksi warisan budaya melayu yang semakin pupus ditelan zaman..semoga kita dapat sama-sama berkongsi dan mendapat manfaatnya..

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Dendam yang Terlerai...

Saya bertugas di sekolah sekarang sudah hampir 10 tahun...Pelbagai ragam guru dan pelajar telah saya lihat. Kadang kala kita sebagai orang dewasa terlupa bahawa kanak-kanak juga mempunyai perasaaan yang sensetif...dunia mereka nampak ceria tapi siapa sangka di sebalik keceriaan mereka ada duka yang terpalit...

Jika sebelum ini, saya menceritakan luahan rasa teman-teman, kali ini saya ingin berkongsi cerita mengenai luahan tulus daripada seorang anak kecil yang berada di Tahun 2. Begini kisahnya...

"Maya boleh tolong aku tak?" tanya Cikgu Hakim semasa kami jalan beriringan ke kantin. "Kenapa?", sepatah saya menjawab.."Engkau kenal Faris murid Tahun 2 Bakti tu kan?", jelas Cikgu Hakim. "Aha, memang saya kenal sangat..masa dia tahun 1 dulu saya mengajar dia subjek Matematik..Lagipun dia seorang murid yang sangat bijak..semua cikgu di sekolah ni kenal..", saya menjelaskan. "Aku biasalah Maya masuk kelas mengajar, tak sempat nak kenal-kenal dengan murid-murid ni..". "Faham, siapa tak kenal cikgu Hakim, guru disiplin yang digeruni oleh pelajar-pelajar", saya memulangkan kata-katanya.

"Aku nak mintak kamu tolong selidik apa masalah budak tu...hari ni dia tak mahu buat karangan yang diberikan. Puas aku marah.. dia tetap berdegil dan mendiamkan diri...". agaknya dia takut dengan aku", Cikgu Hakim menjelaskan apa yang terjadi..."InsyaAllah...nanti saya akan panggil dia...", saya memberikan jawapan yang mungkin melegakan Cikgu Hakim buat masa itu.

Saya tidaklah mengambil masa yang lama untuk memanggil dan menangani murid-murid yang bermasalah...keesokkannya saya terus bertemu dengan pelajar tersebut. "Hai, Faris...mari duduk dekat cikgu...Faris makan tak tadi waktu rehat? Dia mengangguk dengan senyumannya yang begitu mulus dan tulus...Begitulah rutin pendidik..adakalanya kita terpaksa meletakkan diri kita lebih sebagai seorang ibu bila berhadapan dengan anak-anak kecil seusia Faris ini. Alhamdulillah...saya bersyukur kerana dikurniakan dengan perasaan sedemikian...

"Semua kerja sekolah Faris ok ke?..seronok tak belajar dalam Tahun 2?..Saya cuba memancing tumpuan Faris dengan persoalan  yang ingin saya ketahui."Best memanglah best cikgu...tapi saya tak suka belajar Bahasa Melayu", dia mula bersuara ramah..."Susah sangat ke belajar Bahasa Melayu? atau ada yang Faris tak faham?" . "Saya tak suka buat karangan...saya benci buat karangan...semalam Cikgu Hakim suruh saya buat saya tak mahu...Cikgu Hakim marah saya...", ada nada jengkel dalam bicaranya...ada rasa hiba dalam sorotan matanya.

"Faris budak baikkan...dari dulu cikgu tahu Faris budak yang pandai...rajin...baik...", saya cuba memujuk dengan memberikan pujian-pujian yang dapat merangsang semangatnya kembali..."Tapi...dia berhenti untuk berkata-kata...Saya terus memujuk untuk berkata apa saja dengan saya..saya berjanji tidak akan marah dan ceritakan pada sesiapa..."Saya tak suka tajuk karangan yang Cikgu Hakim suruh buat...saya benci ayah saya..". "Kenapa Cikgu Hakim suruh saya buat tajuk "Ayah Saya"?", ada rasa getar dalam dada anak itu..

"Oh, itukah puncanya?! Disebabkan tajuk karangan yang tidak selari dengan jiwanya dia memberontak...Memang saya sedia maklum ada juga maklumat yang saya perolehi mengenai krisis yang terjadi dalam keluarga pelajar tersebut. Tapi saya tidak menjangka ianya menjadi satu dendam dalam diri anak kecil tersebut...Kerana dendam terhadap ayah yang meninggalkannya dan dianggap menjadi penyebab ibunya meninggal dunia...dia saanggup bertindak sedemikian dan sekiranya tidak diatasi perkara ini sudah pasti akan menjejaskan prestasinya yang cemerlang sebelum ini.

Atas budi bicara sebagai pendidik dan juga kasih seorang ibu terhadap anak yang kurang mendapat kasih sayang, saya menyelesaikan perkara tersebut dengan memanggil ayah dan juga wakil  penjaganya untuk sama-sama melihat permasalahan tersebut dan mencari jalan penyelesaian. Alhamdulillah...mungkin Faris bertuah kerana keluarganya mementingkan pelajaran, mereka tidak keberatan menerima teguran dan nasihat yang diberi dengan hati terbuka demi kebaikan dan masa depan anak kecil tersebut...

Saya adalah orang yang paling gembira apabila melihat ada sinar kebahagiaan yang terpancar di wajah anak kecil itu...Mudah-mudahan anak ini akan berjaya dalam hidup atas ketabahan yang dimiliki sejak dari usia yang sangat kecil...

0 comments: