About Me

My photo
Melestarikan sebuah impian...blog ini merupakan satu wadah bagi diri saya untuk menggarap pelbagai genre penulisan dan juga menempatkan pelbagai koleksi warisan budaya melayu yang semakin pupus ditelan zaman..semoga kita dapat sama-sama berkongsi dan mendapat manfaatnya..

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ada Apa Dengan Dia...

"Maya...hujung minggu ni 'free' tak? Terdengar jeritan kecil Azah dari bilik guru. Memang dia tu suka menjerit bila bercakap...Sehingga ada teman menggelarnya anak tarzan."Nak belanja Maya makan ke? Fasal makan bila-bila Maya sanggup". "Ada hal nak bincang dengan Maya ni...tolonglah. Bolehkan Maya...Maya baik...Maya itu..Maya ini..." Macam-macam yang terhambur dari bibir mongelnya itu...

"Baiklah...petang Sabtu nanti datang rumah Maya ok.. begitulah kebiasaannya,saya lebih gemar menjadikan rumah sendiri untuk berjumpa kawan-kawan. Selain mudah dikunjungi , rumah saya juga tiada anak-anak kecil yang mungkin mengganggu perbincangan kami...Anak gadis saya sudah meningkat remaja dan lebih suka memerap di biliknya.

"Penting sangat ke Azah apa yang kamu nak mintak Maya tolong ni..."ermm tak tahulah Maya..penting atau tidak, Azah kena cakap juga..Suspen juga saya dibuatnya..."Maya kenal kan dengan isteri cikgu Mail?" Aha...dua-dua memang saya kenal sangat..seorang mengajar di sekolah yang sama dengan kami manakala isterinya mengajar di sekolah berhampiran..."Kenapa pula dengan mereka Zah?" Saya agak tidak sabar menunggu Azah memulakan cerita...

"Maya kawan baik Zilakan?"..Aha kenapa pula dengan Zila? Semakin tidak jelas pula saya ketika itu.." Kak Liza isteri cikgu Mail minta tolong dengan saya. Dia kata cikgu Mail ada hubungan dengan Zila...Dia minta saya siasat hal ni.." "Kamu biar betul Azah...selama ni sepatah haram pun Zila tak pernah menyebut hal ni..kamu bukan tak tau perangai Azah tu..diakan mudah mesra dengan sesiapa pun...tak terkecuali cikgu Mail tu."  Zila adalah seorang ibu tunggal di sekolah kami...perawakan beliau yang agak menarik dan cepat mesra memang mudah buat orang lain memberi tanggapan negatif kepadanya jika tidak kenal dengan lebih dekat.

"Betul Maya...isteri cikgu Mail kata mereka selalu berbalas SMS". Kalau betul perkara tu..kesian dengan Kak Liza tu...tambah Azah lagi.." Dari kata-kata Azah saya dapat agak mereka berdua saling mengenali ...Sepanjang saya bersahabat baik dengan Zila, saya memang mengetahui citarasa teman saya itu...maksud saya jika dia berhajat mencari pengganti...ciri-ciri cikgu Mail bukanlah lelaki yang ada dalam pilihannya...Tak mungkin perkara ini benar...getus kata hati saya...

Saya tidak suka sama sekali mengeruhkan suasana...bimbang hubungan persahabatan dengan teman-teman tergugat disebabkan hal seperti ini... Macam nilah Azah, kamu beritahu saja pada isteri cikgu Mail semua tu tak benar...jelaskan pada dia mengenai sikap Zila yang mudah mesra dengan sesiapa saja dan kita semua sudah maklum hal tu...kita dah seperti adik beradik di sekolah ni...Pandai-pandai kamulah mengarang ayat supaya dia yakin dengan kata-kata kamu...Saya mahu perkara tersebut cepat selesai dan tidak berpanjangan hingga sampai ke pengetahuan kawan-kawan yang lain.

"Hal Zila tu biarlah Maya selesaikan macam mana nanti...Kita ni kalau ingin menarik rambut dalam tepung kena pastikan rambut tak putus dan tepung tak berselerakan..."Sempat lagi berperibahasa tu..." Azah menegur...Selepas kepulangan Azah, saya pula yang risau tentang hal ini..Lebih baik saya tak tahu apa-apa...Ini namanya tak ada masalah ..cari masalah...

"Zila...macam mana hubungan engkau dengan Si Zack tu? Ada perkembangan terbaru ke..?" Saya cuba memancing jawapan daripada Zila. Jawapan Zila amat penting untuk saya mengetahui hal yang sebenar dan menamatkan teka teki yang bermain di fikiran..."Mungkin jadi mungkin tidak...mungkin kahwin mungkin tidak..eh, macam tu pulak! Zila memang suka bergurau dan membuat lawak..."Tapi........seriuslah Maya...engkau jangan terkejut pulak. Sebenarnya minggu depan mak dengan ayah Si Zack nak jumpa aku......" Zila menjerit gembira...Saya ikut gembira mendengar berita tersebut, tetapi kegembiraan saya berlipat ganda kerana dengan berita tersebut maka saya tidak lagi perlu memikirkan masalah yang timbul sebelum ini..Alhamdulillah...Syukur kerana saya tidak perlu terlibat dengan pemasaalahan yang mungkin menjejaskan hubungan saya dengan rakan-rakan...

Berpada-padalah menunjukkan kemesraan kepada orang lain..kerana dibimbangi akan menimbulkan syak wasangka terhadap kita. Rambut kita mungkin sama hitam...tetapi apa yang ada di dalam hati pastinya berlainan...

2 comments:

Alfandi said...

Wow..you are a gifted writer..you should be writing books...

Maya said...

Thanks Mr..sokongan anda memberi semangat untuk saya terus berkarya.Anda mempunyai blog yang hebat dan bermaklumat.