About Me

My photo
Melestarikan sebuah impian...blog ini merupakan satu wadah bagi diri saya untuk menggarap pelbagai genre penulisan dan juga menempatkan pelbagai koleksi warisan budaya melayu yang semakin pupus ditelan zaman..semoga kita dapat sama-sama berkongsi dan mendapat manfaatnya..

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bila jari menari...

Hobi menulis jika dirangsang dengan baik bukan sahaja dapat dijadikan sebagai medium menyampaikan sesuatu mesej, malah jika ia digilap berterusan dapat memperluas lagi pengetahuan kita di bidang yang kita minati. Apa yang saya dapat katakan jika seorang penulis itu telah mula mengerakkan penanya di atas kertas atau jari jemarinya di atas 'keyboard', pastinya sukar baginya untuk menghentikan pelbagai idea dan ilham yang terjana dan bertali arus di minda...

Begitu jugalah perihal diri saya sejak balik dari menjadi tetamu Allah di bumi anibia sana...Setelah berkesempatan bercuti bersama keluarga di sini dan juga di selatan tanah air ,saya banyak menghabiskan masa di depan skrin komputer. Sementelah anak gadis saya mengikut ibu saudaranya balik ke kampung dan suami pula sibuk dengan kerjanya... Kesunyian itulah yang mungkin mendatangkan ilham untuk saya terus menulis tanpa had dan batas masa semenjak dua menjak ni... Sehinggakan suami ada menegur saya..ada ke watak dia dalam cerpen yang  sedang saya hasilkan. Saya hanya katakan..bila sesi persekolahan dah bermula saya mungkin tak berkesempatan sebegini aktif...Sememangnya dia sedia maklum minat saya ini sejak dahulu lagi..cuma ianya mungkin minat yang terpendam atau terendam...

Proses menyiapkan cerpen bukan boleh setakat janji siap...sebagai pendidik saya bertanggungjawab menggunakan hukum-hakam penggunaan tatabahasa yang betul...contohnya penggunaan dialog mestillah menggunakan sistem bahasa dan tanda baca yang betul. Jangan malu belajar daripada mereka yang berilmu.

Saya ada mengikuti sebuah blog penulisan novel dan cerpen , sebahagiannya saya berterima kasih kepada pihak yang mewujudkannya dan sebahagiannya pula saya kurang bersetuju dengan kelonggaran pihak tersebut meluluskan novel dan cerpen-cerpen yang dihantar. Kalau perlu saya bariskan kesilapan yang ada berkemungkinan sehari pun tidak akan habis...Walaupun saya bukan penulis terkenal seperti mereka yang terkenal dengan novel-novel cinta yang dihasilkan..tetapi sebagai seorang pendidik kadangkala mata ini sakit melihat kecelaruan bahasa yang ada...

Seorang teman ada berkata kepada saya,di rumahnya tersusun beratus-ratus karya novel cinta yang amat digemari remaja-remaja  zaman ini...walaupun hakikatnya beliau sudah seusia saya... Oh...seronok ke?..Bolehlah sebagai hobi..Secara jujurnya saya tidak pernah membeli novel-novel sedemikian walaupun ianya amat laris di pasaran. Anak gadis saya sendiri pun saya tidak galakkan untuk mempunyai minat membaca novel-novel tersebut. Adakah saya bersikap prejudis terhadap penulis-penulis sedemikian? Sama sekali tidak...cuma saya mungkin sudah hilang minat untuk membaca karya-karya yang bertemakan cinta muda-mudi sekarang. Itu saja...

0 comments: