About Me

My photo
Melestarikan sebuah impian...blog ini merupakan satu wadah bagi diri saya untuk menggarap pelbagai genre penulisan dan juga menempatkan pelbagai koleksi warisan budaya melayu yang semakin pupus ditelan zaman..semoga kita dapat sama-sama berkongsi dan mendapat manfaatnya..

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pertandingan Zapin Peringkat Negeri Johor

Pada 15-17 Okt 2010 yang lalu bertempat di Stadium Tertutup MBJB Johor Bahru telah berlangsung Pertandingan Zapin Johor 2010 yang melibatkan penyertaan dari pelbagai kategori. Pertandingan yang berlangsung selama 3 hari itu menyaksikan persaingan sengit bagi kategori-kategori yang dipertandingkan termasuklah kategori sekolah rendah, sekolah menengah, jabatan dan agensi kerajaan serta mukim. 

Bagi mereka yang kurang faham maksud mukim, di negeri Johor ia bermaksud beberapa buah kampung disatukan dalam pimpinan seorang penghulu. Sebenarnya sepanjang saya berkhidmat sebagai pendidik di beberapa buah negeri dan juga sekolah, saya dapat melihat negeri Johor satu-satunya negeri yang begitu giat memastikan warisan kesenian nenek moyang tidak lenyap begitu sahaja.


Ketika saya balik kekampung,saya dapat melihat sendiri anak-anak saudara saya giat berlatih tarian zapin ini untuk pertandingan di sekolah. Seawal usia 5/6 tahun kanak-kanak telah dilatih untuk menguasai rentak zapin ini. Bukanlah sesuatu yang menghairankan apabila persembahan zapin ini mendapat sambutan yang cukup luarbiasa apabila dipertanding atau dipersembahkan di mana-mana majlis di Johor.


Sebagai generasi yang mewarisi sedikit sebanyak bakat berzapin ini, saya pernah juga melatih sekumpulan pelajar di sini untuk dipersembahkan pada Hari Anugerah Cemerlang dan juga RIMUP. Memang hebat sambutan dan sokongan yang diberikan. Untuk saya berzapin mungkin tidak sesuai lagi...biarlah anak-anak didik meneruskan legasi ini. 

0 comments: