About Me

My photo
Melestarikan sebuah impian...blog ini merupakan satu wadah bagi diri saya untuk menggarap pelbagai genre penulisan dan juga menempatkan pelbagai koleksi warisan budaya melayu yang semakin pupus ditelan zaman..semoga kita dapat sama-sama berkongsi dan mendapat manfaatnya..

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jujurlah Padaku...

"Kak Maya tengah 'free' ke?" sapa seorang teman semasa saya sedang mengemas fail-fail di meja. "Nak kata'free' sampai pencen agaknya baru 'free'..." "Ada apa-apa yang Kak Maya boleh tolong ke?" " Kita berbual di Pusat Sumber lepas rehat nanti boleh tak Kak?" Tanya teman tu lagi..Saya ,menganggukkan kepala tanda setuju...ada nampak keresahan di wajahnya...Saya perlu luangkan sedikit masa untuknya ,sementelah dia telah menaruh kepercayaan pada saya untuk berkongsi cerita...

Begini kisahnya... Nampak berat masalah yang ditanggung oleh teman saya tu..Apa sebenarnya yang berlaku? Menurutnya sebelum ini dia dah kecohkan pekara ini dengan teman-teman lain...mungkin saya tertinggal cerita ini sebab saya berada di ruang kerja yang berlainan tempat...Sebahagian besar teman tahu yang dia kehilangan wang dalam simpanan di bank  sebanyak RM2500 ++.

Teman saya ini sudahpun merujuk perkara ini dengan pihak bank untuk mengetahui bagaimana punca berlaku kesilapan seperti ini. Pihak bank seperti biasa berjanji akan menjalankan siasatan...Teman saya ini juga telah terlebih dahulu bertanyakan kepada suami dan anak-anaknya jika ada di antara mereka yang mengambilnya secara senyap-senyap. Semuanya menggeleng dan bersimpati...

Teman saya cukup sedih kerana wang tersebut sebahagian daripada pinjaman yang terpaksa dia buat untuk membayar kos yuran pengajian yang baru diterima dan juga untuk menanggung kos anak-anaknya yang seramai 9 orang. Sebahagiannya duduk di asrama. Walaupun mungkin ianya nampak kecil di mata orang lain...namun ianya cukup besar buat dirinya..."Ami sedih sangat kak...sedih bukan disebabkan wang yang hilang itu saja tapi...." Ada nada getar di suaranya.. " Cakaplah terus terang Ami...InsyaAllah Kak Maya tidak akan ceritakan pada teman-teman lain..." Saya cuba menenangkan dirinya yang mula sebak.

"Saya ada ajak suami buat 'report' di balai supaya  dapat menjalankan siasatan secara terperinci tapi suami saya kata tunggulah sedikit waktu lagi..biar pihak bank buat siasatan dahulu". Lagipun bukan banyak sangat yang hilang...bukan rezeki kita agaknya.. Saya akur dengan nasihat dia kak". Teman saya terus bercerita...Saya hanya mampu menjadi pendengar yang setia sahaja ketika itu...Masih lagi tertanya-tanya apa sebenarnya yang berlaku..

Menurutnya lagi,setelah tiada tindakan yang dibuat oleh pihak bank, teman saya membuat keputusan nekad untuk membuat laporan di balai agar pihak bank mengambil serius aduannya. Teman saya tidak mahu perkara seperti ini terus berlaku dan tidak diambil peduli... Dalam hati bagus juga tindakan teman saya tu..ajar mereka supaya bertanggungjawab sedikit..Dia beritahu suaminya hal tersebut dan minta cepat bertindak ...
Jika tidak dia rela berurusan sendiri, asalkan hatinya puas...Ingin sangat teman itu mengetahui dan melihat wajah manusia yang mengambil wangnya tanpa rasa malu...

Ketika dia serius membincangkan hal itu..tiba-tiba katanya suaminya gelak. "Kenapa kecoh sangat ni, duit tu sebenarnya abang pinjam...nanti abang bayarlah..."Selamba suaminya memberitahu perkara sebenar. "Siapa tak sakit hati kak?" "Saya ke hulu ke hilir menyelesaikan hal ini,dia ikut je.."Tak ada tanda-tanda dia bersalah... Sampai hati dia buat saya macam ni..Malu saya kalau teman-teman tau dia sebenarnya "pencuri"itu..." "Kenapa dia tak mengaku saja dari awal..Kenapa mesti berbohong dan menyusahkan saya ?" Berkali-kali teman saya mempersoalkan perkara itu...

Teman itu juga membuat pengakuan, sebelum ini memang menjadi 'habit' suaminya mengambil wang di beg duitnya dengan sewenang-wenangnya tanpa memberitahu. Namun dia malas memperbesar hal itu kerana sudah sedia maklum panas baran suaminya. Lagipun jumlah yang diambil tidaklah besar sangat. Tapi saya memang sama sekali tidak menjangka dia terlibat dalam kes ini."

"Dah lama saya pendam kak...makan hati dengan perbuatan dia tu". "Saya pun tak faham ke mana perginya wang gaji dia. Kalau saya tanya..kena tengkinglah jawapnya"."Alasan dia suami isteripun saya nak berkira...". "Bukan saya nak berkira Kak Maya...cuma saya mahu dia jujur dengan setiap yang dia lakukan..itu saja kak...". "Kami banyak tanggungan..anak ramai...hidup saya bukan senang walaupun suami-isteri bekerja".

Saya dibuai rasa terharu dan simpati melihat ada airmata yang bertakung di kelopak matanya...Saya menarik nafas dalam-dalam..."Ada waktu-waktunya saya ingin saja lari jauh...meleraikan hubungan, tapi melihat anak-anak saya tak sanggup.."  Teman saya mengakhiri luahannya sambil melepaskan keluhan...

Saya hanya mampu merenung wajah teman itu dengan penuh simpati...mungkin banyak lagi rahsia besar yang dia tidak luahkan pada saya. Mana mungkin dia setega itu jika hanya kerana hal yang diceritakan pada saya. Cukuplah jika dia mendapat kelegaan setelah meluahkan apa yang tersirat di hatinya ketika itu kepada saya. Hanya perkataan sabar...bersabarlah...Allah nak menguji kesabaran kita.. itu yang mampu saya ucapkan. Berat mata memandang berat lagi bahunya yang memikul...

Sejam berlalu tanpa disedari, sehinggalah loceng untuk dia masuk ke kelas berbunyi...Saya hanya mengekori gerak langkah longlainya sehinggalah dia hilang dari pandangan...
Fikiran saya buntu seketika...Apakah yang saya boleh lakukan untuk membantu...Saya hanya mampu mendengar....menjadi pendengar terbaik..mudah-mudahan...

Buat para suami di luar sana, hanya sebuah kejujuran yang isteri anda inginkan...Kembalikan kepercayaan isteri anda jika anda pernah terlibat seperti kondisi ini...

0 comments: