About Me

My photo
Melestarikan sebuah impian...blog ini merupakan satu wadah bagi diri saya untuk menggarap pelbagai genre penulisan dan juga menempatkan pelbagai koleksi warisan budaya melayu yang semakin pupus ditelan zaman..semoga kita dapat sama-sama berkongsi dan mendapat manfaatnya..

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tragedi Kehidupan...

"Ada hal-hal lain lagi sebelum kita tutup mesyuarat petang ini?, pertanyaan yang dipertua PIBG sekolah saya mematikan lamunan saya seketika. Entah mengapa saya tidak dapat memberikan tumpuan sepenuhnya pada petang itu... Mungkin sedikit terganggu dengan ingatan terhadap keluarga di rumah. Kesihatan adik yang tidak menentu,juga kehadiran anak saudara yang seakan menggamit saya untuk cepat pulang ke rumah...

"Acik Maya ke mana?, tanya anak kecil bermulut mungil sebaik saya sampai. "Acik Maya kerja...Afiq dah bangun tidur ya...?, terasa saya mengemukakan pertanyaan agak kurang cerdik pula. Memang anak itu sedang tidur ketika saya keluar tadi. Macam-macam pertanyaan keluar dari mulutnya...saya menjawab sekadar memuaskan hati kanak-kanak yang mahukan jawapan bagi setiap pertanyaan.

"Papa Afiq dah bangun?",saya  pula menyoalnya. "Papa dah bangun...papa mandi...", cepat dia menjawab. "Oh..., kalau begitu jom kita masuk ke dalam". Sudah seminggu anak kecil itu berada di rumah saya...anak kepada adik lelaki saya. Adik saya yang mengalami keruntuhan rumahtangga sejak beberapa tahun lepas dan sejak itulah dia terpisah dengan anak kecil ini. Disebabkan dia sedang menerima rawatan di hospital berdekatan kediaman saya, maka itu dia tinggal di sini untuk beberapa waktu. Sejak kehadiran Afiq saya dapat melihat sinar kebahagian terpancar pada wajah adik saya itu...Dia begitu bersemangat dan mula berselera makan berbanding sebelum ini. Kehadiran Afiq benar-benar mengembalikan keceriaan dalam hidupnya...

Saya masih lagi teringat di satu petang Am (nama panggilan untuk adik) seakan hilang pertimbangan apabila dia tiba-tiba menangis di hadapan saya. "Apa salah saya kak?..kenapa semua ni terjadi pada diri saya...? Dia menangis seperti anak kecil tanpa boleh ditahan-tahan. Saya membiarkan Am melepaskan apa yang mungkin terpendam di hatinya selama ini. Sebagai satu-satunya saudara yang paling rapat dan tinggal berdekatan di sini mungkin dia lebih yakin untuk meluahkannya kepada saya.

"Saya kecewa kak...saya sedih sangat...peluang saya untuk kembali padanya dan berakhir...". "Kenapa dia tak beri saya kesempatan kak...kenapa dia tak bagi saya peluang untuk kali kedua...? "Jahat sangat ke adik akak ni?...Jahat ke saya kak?". Bertalu-talu dia mempersoalkan sesuatu yang saya sendiri tidak mampu untuk menjawabnya...Saya hanya mampu memandang wajah Am tanpa sebarang kata-kata. Saat itu juga airmata saya gugur tanpa henti...tangisan si primadona air mata...

"Am....bersabarlah...jodoh Am memang bukan dengan dia lagi". "Am kena terima dengan hati terbuka...Am jangan terlalu ikut perasaan ya...", saya sendiri tidak pasti jawapan saya tu boleh diterima atau menambah kesedihan di hatinya. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul...Apalah daya saya untuk membantu...jika memang itu ketentuan yang sudah disuratkan untuk adik saya. Manusia hanya mampu merancang...ajal maut..jodoh semuanya ditentukan olehNYA ...

Esakan Am dah lama berhenti...namun linangan air  mata seakan tidak mahu berhenti dari mengalir di pipi saya. "Kita sama-samalah doakan kebahagiaan Irma tu ya...Jangan berdendam dengan apa yang terjadi...dia tetap mama Afiq". Am hanya berdiam diri...tunduk membeku tanpa sebarang reaksi. Mungkin dia sedang mendengar apa yang saya katakan...Begitulah keadaan adik saya sejak mengetahui bekas isterinya telah mendapat pengganti lain. Tekanan atau stress yang melampau menyebabkan berlaku komplikasi mengejut pada kesihatan jantungnya yang sedia bermasalah sebelum ini. Alhamdulillah dia kini semakin pulih dan begitu bersemangat dengan adanya Afiq di sisinya...Saya turut merasai kegembiraan ini...

"Kak Maya...", saya dikejutkan oleh panggilan Am. Mungkin sedari tadi dia asyik memerhatikan saya yang sedang asyik mengelamun.. "Aha...ya..ya...ada apa Am?", agak kelam kabut saya menjawab. "Kak...hujung minggu ni saya dengan Afiq nak balik kampung. Mungkin seminggu dua kami di sana...", jelas Am  kepada saya."Eh, kan Am belum sihat lagi...tunggulah seminggu dua lagi Am...biar kesihatan Am tu pulih sepenuhnya..", pinta saya. "Saya dah sihat kak, lagipun banyak urusan saya  nak selesaikan di sana". "Kalau semua berjalan dengan lancar mungkin saya akan terus menetap di sana". Am menerangkan penuh yakin. Seakan dia sudah tekad untuk memulakan sebuah kehidupan baru bersama anaknya.

Begitulah perjanjian yang termetrai...sesiapa yang mendirikan rumahtangga lebih dulu akan hilang hak penjagaan anak mereka. Undang-undang dunia hanyalah hukum yang dibuat oleh manusia namun hak ibubapa terhadap anak adalah sehingga ke akhir hayat. Saya sering mengingatkan adik akan hal tersebut.. Hubungan anak dengan ibu tidak seharusnya terputus dan bertolak ansurlah dalam semua perkara yang melibatkan kehidupan anak. Anak berhak mendapat kehidupan normal seperti kanak-kanak lain...

Saya akan sentiasa terus mendoakan mudah-mudahan mereka berdua dapat mengharungi kehidupan dengan penuh bermakna...Mungkin di saat ini mereka sedang menikmati saat-saat indah antara bapa dan anak setelah sekian lama terpisah dengan takdir yang tidak pernah mereka pinta...Semoga sinar kebahagian akan terus menyelubungi hidup mereka berdua...Baru semalam mereka pulang ke kampung...hingga saat ini saya masih merasakan kesedihan dan kesyahduan atas tragedi yang menimpa mereka...Sesungguhnya setiap dugaan dan ujian itu ada rahmat yang perlu kita cari di sebaliknya...Pengalaman mematang dan mendewasakan manusia...InsyaAllah...

0 comments: