About Me

My photo
Melestarikan sebuah impian...blog ini merupakan satu wadah bagi diri saya untuk menggarap pelbagai genre penulisan dan juga menempatkan pelbagai koleksi warisan budaya melayu yang semakin pupus ditelan zaman..semoga kita dapat sama-sama berkongsi dan mendapat manfaatnya..

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Maya Kirana Berwajah Baru...

Seronok sungguh hati saya hari ni...buka sahaja blog...terpapar wajah baru Maya Kirana. Kalau harapkan saya membuatnya...seadanyalah. Berkat pertolongan adik saya yang sememangnya agak arif dalam soal ini, maka dapatlah Maya Kirana berwajah baru yang lebih segar dan ceria...bertepatan dengan tema blog ini...Terima kasih banyak-banyak untuk adik saya di sana...

Wajah dah baru...pengisian bagaimana pula? InsyaAllah akan sentiasa dikemaskini... Adik sayaa kata dia suka membaca kisah luahan rasa dan di celah-celah kehidupan dalam blog Maya Kirana..Aha...dia dah menjadi salah seorang pembaca setia blog saya ... "Budaya-budaya tu membosankan la kak..."katanya...

Tanpa budaya di mana kita akan mencari jati diri kita sebagai bangsa Melayu? Tanpa budaya dapatkah kita dikenali sebagai bangsa yang berbudi luhur...sopan santun...Disebabkan itu jugalah ada pepatah Melayu mengatakan "Biar mati anak jangan mati adat". Mengapa sampai sedemikian rupa...Jika kita lihat hari ini, tiadanya lagi nilai dan norma-norma kehidupan sebangi orang Melayu yang beradatlah yang menyebabkan anak-anak remaja kita hidup tersasar jauh...mengamalkan budaya barat yang begitu menyimpang  dari budaya kita yang penuh dengan nilai-nilai ketimuran...

Selain agama Islam yang menjadi tonggak utama...adat dan budayalah yang menjadikan  bangsa Melayu itu dikenali...

0 comments: